ΝENΙΚΗKAΜΕN
ΝΙΚΗΣΑΜΕ ΕΣΩΘΗ Ο ΒΩΜΟΣ ΤΩΝ 12 ΘΕΩΝ
Ο αγώνας του ΕΛΛΗΝ.Α.Ι.Σ. μαζί με πλήθος Ελλήνων εδικαιώθη !!!
Τα ασφαλιστικά μέτρα έγιναν δεκτά προς συζήτηση απο την Ελληνική Δικαιοσύνη , μεχρι τοτε αναστέλεται κάθε εργασία επιχωματωσης.
Ο Βωμός των 12 Θεών και του Ελέους δεν θα επαναχωματωθεί.
Συγχαρητήρια στα μέλη μας που με τεράστιο προσωπικό κόστος
αγωνίστηκαν γι αυτό, πρωτοστατούσης της Προέδρου μας Αμφιτρίτης Βασιλείου με συμπαραστατες τους: Αλεξόπουλο Οδυσσέα, Βαβουλάκη Φίλιππο, Μπιλλίνη Δημητριο, Μπούσιο Παρμενίδη , Παπαλεωνίδα Κριταγόρα, Χριστοφή Ανταίο και
Ψωμά Ποσειδώνειο στην πρώτη γραμμή πυρός.
Τα ασφαλιστικά μέτρα έγιναν δεκτά προς συζήτηση απο την Ελληνική Δικαιοσύνη , μεχρι τοτε αναστέλεται κάθε εργασία επιχωματωσης.
Ο Βωμός των 12 Θεών και του Ελέους δεν θα επαναχωματωθεί.
Συγχαρητήρια στα μέλη μας που με τεράστιο προσωπικό κόστος
αγωνίστηκαν γι αυτό, πρωτοστατούσης της Προέδρου μας Αμφιτρίτης Βασιλείου με συμπαραστατες τους: Αλεξόπουλο Οδυσσέα, Βαβουλάκη Φίλιππο, Μπιλλίνη Δημητριο, Μπούσιο Παρμενίδη , Παπαλεωνίδα Κριταγόρα, Χριστοφή Ανταίο και
Ψωμά Ποσειδώνειο στην πρώτη γραμμή πυρός.
Ο Βωμός των 12 Θεών και του Ελέους συμβολίζει την Αρχή, την Προστασία και την Ενότητα. Δεν έχει να κάνει με θρησκευτικό συναίσθημα μόνο.
****************************************************
ΝENΙΚΗKAΜΕN
Ο ΒΩΜΟΣ ΕΣΩΘΗ / Ο Βωμός των Δώδεκα Θεών, ο Βωμός του Ελέους
Στην βορειοδυτική είσοδο της Αγοράς, ανατολικά της Στοάς του Ελευθερίου Διός και νοτίως της Ποικίλης Στοάς κείτονται σήμερα τα κατάλοιπα της νοτιοανατολικής γωνίας του Βωμού των Δώδεκα Θεών.
Ο Παυσανίας αναφέρει την ύπαρξη του βωμού στην Αγορά, χωρίς όμως να δίνει περαιτέρω πληροφορίες.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Θουκυδίδη τον βωμό ανέθεσε ο εγγονός του Πεισιστράτου και υιός του Ιππίου Πεισίστρατος ο Νεώτερος όταν ήταν επώνυμος άρχοντας των Αθηνών (522/1 π.Χ.).
Ίσως είναι ο ίδιος βωμός που μνημονεύει ο Παυσανίας ως «Βωμό του Ελέους», που χρησίμευε ως απαραβίαστο άσυλο των ικετών.
Ο ορθογώνιος Βωμός, που περικλείεται από τείχος, βρίσκεται κοντά στα βόρια όρια της Αγοράς.
Ο ορθογώνιος Βωμός, που περικλείεται από τείχος, βρίσκεται κοντά στα βόρια όρια της Αγοράς.
Η ταύτιση των υπαρχόντων λειψάνων με τον Βωμό των Δώδεκα Θεών οφείλεται στο ενεπίγραφο βάθρο χάλκινου αγάλματος που βρέθηκε στο σημείο όπου είχε στηθεί ως ανάθημα του Λεάγρου («Λέαγρος ανέθεκεν δώδεκα θεοίσιν»).
Ο Λέαγρος, τον οποίον επαινούν σε αγγεία τους σημαντικοί κεραμείς του πρώιμου ερυθρόμορφου ρυθμού, όπως ο Ευφρόνιος και ο Ευθυμίδης (περ. 520 π.Χ.), ήταν στα χρόνια του Πεισιστράτου του Νεώτερου ένας ωραίος νέος ηλικίας 15 ετών περίπου.
Κρίνοντας από τα σωζόμενα ίχνη επί της βάσης και από το είδος των γραμμάτων της επιγραφής, το ανάθημα πρέπει να σχετίζεται όχι με τα χρόνια της νεότητας του Λεάγρου
(δ΄ τέταρτο 6ου αι. π.Χ.) αλλά με την περίοδο της στρατηγείας του αρκετά αργότερα (490/80-470 π.Χ.).
Κρίνοντας από τα σωζόμενα ίχνη επί της βάσης και από το είδος των γραμμάτων της επιγραφής, το ανάθημα πρέπει να σχετίζεται όχι με τα χρόνια της νεότητας του Λεάγρου
(δ΄ τέταρτο 6ου αι. π.Χ.) αλλά με την περίοδο της στρατηγείας του αρκετά αργότερα (490/80-470 π.Χ.).
Ο βωμός, που τοποθετήθηκε σε σημείο όπου επικοινωνούσαν
οι βασικώτερες συγκοινωνιακές αρτηρίες της πόλης,
ήταν ονομαστός στην αρχαιότητα και λειτουργούσε
ως ορόσημο-αφετηρία για την μέτρηση των οδικών αποστάσεων.Ο βωμός χρησιμοποιούνταν σαν αρχή μέτρησης των αποστάσεων στους δρόμους.
οι βασικώτερες συγκοινωνιακές αρτηρίες της πόλης,
ήταν ονομαστός στην αρχαιότητα και λειτουργούσε
ως ορόσημο-αφετηρία για την μέτρηση των οδικών αποστάσεων.Ο βωμός χρησιμοποιούνταν σαν αρχή μέτρησης των αποστάσεων στους δρόμους.
Από τον 5ο αιώνα πΧ. Ο βωμός συνδέθηκε με την Θεά του Ελέους, πιθανόν επειδή περιέλαβε περιοχή εντός του ιερού χώρου που λειτουργούσε σαν άσυλο.
Εικάζεται ότι μέσα στον ιερό χώρο υπήρχε και ένας στρογγιλός μαρμάρινος ναός του 4ου αιώνα πΧ.
Ένα χαμηλό πώρινο τείχος περίκλειε τον βωμό.
Ένα χαμηλό πώρινο τείχος περίκλειε τον βωμό.
Το τείχος αποτελούνταν από πώρινες πλάκες και δοκούς. Υπήρχαν δύο είσοδοι που βρίσκονταν στο μέσον των ανατολικών και των δυτικών πλευρών.
Δέντρα και θάμνοι ήταν φυτεμένα στον εσωτερικό χώρο, γύρω από τον βωμό.
Υπήρχαν επίσης δύο πέτρινες λεκάνες με νερό.
Η βόρεια και η νότια πλευρά της αρχικής κατασκευής είχαν μήκος 9.35 μέτρα και η δυτική και ανατολική πλευρά 9.86 μέτρα αντίστοιχα.
Η βόρεια και η νότια πλευρά της αρχικής κατασκευής είχαν μήκος 9.35 μέτρα και η δυτική και ανατολική πλευρά 9.86 μέτρα αντίστοιχα.
Όταν το κτήριο αναστυλώθηκε περί το 425 πΧ, μειώθηκε το μήκος της βόρειας και την νότιας πλευράς του σε 9.05 μέτρα. Μόνο μία από τις γωνίες είναι ορατή σήμερα.
Το υπόλοιπο της κατασκευής έχει ανασκαφεί, αλλά έκτοτε καλύπτεται από τις ράγες του τραίνου.
Καθώς ο Βωμός των Δώδεκα Θεών βρισκόνταν στη μέση της Αγοράς, θεωρούνταν το κέντρο της πόλης.
Σχεδιαστική αποκατάσταση του Βωμού των Δώδεκα Θεών.
Σχεδιαστική αποκατάσταση του Βωμού των Δώδεκα Θεών.
Μπροστά και δίπλα από το άνοιγμα του εμπρόσθιου περιμετρικού στηθαίου διακρίνονται τα ίχνη της βάσης του αγάλματος που ανέθεσε ο Λέαγρος.
http://www.ixorcosmos.gr/ic1/el/enimerosi/katalogos-i-stili-tou-baggeli-mpexi/1526-o-vomos-ton-dodeka-theon-o-vomos-tou-eleous
http://www.ixorcosmos.gr/ic1/el/enimerosi/katalogos-i-stili-tou-baggeli-mpexi/1526-o-vomos-ton-dodeka-theon-o-vomos-tou-eleous
***************************************************
Λέαγρος ανέθεκε Γλαύκωνος δώδεκα θεοίσιν
Από το φως στο σκοτάδι ο Βωμός των 12 Θεών:
Αίσχος: Η διοίκηση των ΗΣΑΠ έχει αποφασίσει την εσπευσμένη κατάχωση μιας εκ των σημαντικότερων αρχαιολογικών ανακαλύψεων
Τα έργα ανακαίνισης της γραμμής των ΗΣΑΠ στο σημείο ανάμεσα στο Θησείο και το Μοναστηράκι έφεραν στο φως μία από τις σημαντικότερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις των τελευταίων ετών.
Η ανακάλυψη δεν έγινε ευρέως γνωστή πέραν των αρχαιολόγων και η διοίκηση των ΗΣΑΠ έχει αποφασίσει την εσπευσμένη κατάχωση.
Πρόκειται για τον Βωμό των Δώδεκα Θεών, στην Αρχαία Αγορά των Αθηνών, ένα από τα αρχαιότερα μνημεία της πόλης, που αποτελούσε ορόσημο και θεωρούνταν ουσιαστικά το κέντρο της, εφόσον χρησιμοποιούνταν ως αφετηρία για τη μέτρηση των αποστάσεων.
Η ανακάλυψη δεν έγινε ευρέως γνωστή πέραν των αρχαιολόγων και η διοίκηση των ΗΣΑΠ έχει αποφασίσει την εσπευσμένη κατάχωση.
Πρόκειται για τον Βωμό των Δώδεκα Θεών, στην Αρχαία Αγορά των Αθηνών, ένα από τα αρχαιότερα μνημεία της πόλης, που αποτελούσε ορόσημο και θεωρούνταν ουσιαστικά το κέντρο της, εφόσον χρησιμοποιούνταν ως αφετηρία για τη μέτρηση των αποστάσεων.
Ήταν η «Πλατεία Συντάγματος» της αρχαίας Αθήνας, όπως λένε χαρακτηριστικά αρχαιολόγοι.
Οι αρχαιολόγοι μιλούν για μία ανακάλυψη υψίστης σημασίας, ικανή να ανατρέψει τη ματιά μας πάνω στη διαμορφούμενη τοπιογραφία της αρχαίας πόλης.
«Λίγα μνημεία των αρχαίων Αθηνών αναφέρει ο Θουκυδίδης στην ιστορία του»,
λέει η αρχαιολόγος Ανδρονίκη Μακρή.
«Από αυτά ακόμη λιγότερα έχουν βρεθεί και υπάρχουν μέσα στους αρχαιολογικούς χώρους της ασφυκτικά χτισμένης σύγχρονης πόλης.
Αν κάποιος μας ρωτούσε, “ποια στάση πρέπει να έχουμε προς αυτά τα μνημεία εμείς οι σημερινοί Έλληνες”,
η απάντηση είναι προφανής.
Να τα διαφυλάξουμε ως κόρην οφθαλμού.
Να τα αναδείξουμε και να τα προβάλουμε με κάθε τρόπο». ...
Ο Βωμός των Δώδεκα Θεών (ένα μικρό τμήμα του είναι ορατό στην Αρχαία Αγορά) βρίσκεται σχεδόν στο σύνολό του κάτω από τις γραμμές του τρένου.
Ο Βωμός των Δώδεκα Θεών (ένα μικρό τμήμα του είναι ορατό στην Αρχαία Αγορά) βρίσκεται σχεδόν στο σύνολό του κάτω από τις γραμμές του τρένου.
Οι ΗΣΑΠ δεν επιθυμούν να δώσουν χρόνο στους αρχαιολόγους να συλλέξουν τα απαραίτητα στοιχεία και να ωριμάσει η σκέψη για τον χειρισμό της κατάστασης.
Κατά τους αρχαιολόγους, η ανακάλυψη είναι 100% ασφαλής ως προς την ιστορική της ταυτοποίηση, δεν επιδέχεται δηλαδή αμφισβήτηση, διότι ο Βωμός είναι από τα έντονα μαρτυρημένα μνημεία από φιλολογικής απόψεως.
«Η αρχαιολογική σημασία του βωμού για την πρώιμη ιστορία της αγοράς, και μάλιστα τώρα με τα νέα στοιχεία που προέκυψαν από την ανασκαφή, είναι προφανής στους ειδικούς επιστήμονες»,
Μελέτη και περίσκεψη
λέει ο Αγγελος Π. Ματθαίου, γραμματέας της Ελληνικής Επιγραφικής Εταιρείας.
«Οτι τα νέα στοιχεία που προέκυψαν δεν έχουν ακόμη γίνει κατανοητά σε βάθος, και πώς άλλωστε να γίνουν σε τόσο μικρό διάστημα, είναι επίσης προφανές στους ειδικούς.
Χρειάζεται ακόμη πολλή μελέτη και περίσκεψη, όχι μόνο για τις πρώιμες φάσεις του ίδιου του βωμού αλλά και για τις συνέπειες που έχουν αυτές στην πρώιμη ιστορία της αρχαίας αγοράς».
Κατά τον Θουκυδίδη (Ιστοριών VI, 54, 6-7), ο Βωμός των Δώδεκα Θεών ιδρύθηκε στα χρόνια της τυραννίας των Πεισιστρατιδών, από τον εγγονό του Πεισιστράτου και συνονόματό του Πεισίστρατο, υιό του τυράννου Ιππία, το 522/1 π.Χ. Ηταν το κέντρο της πόλης.
Κατά τον Θουκυδίδη (Ιστοριών VI, 54, 6-7), ο Βωμός των Δώδεκα Θεών ιδρύθηκε στα χρόνια της τυραννίας των Πεισιστρατιδών, από τον εγγονό του Πεισιστράτου και συνονόματό του Πεισίστρατο, υιό του τυράννου Ιππία, το 522/1 π.Χ. Ηταν το κέντρο της πόλης.
Οπως μας πληροφορεί η αρχαιολόγος Σοφία Αλιφέρη,
«ο Πίνδαρος, προφανώς αναφερόμενος στον Βωμό, στον διθύραμβό του για τους Αθηναίους, καλεί τους Ολύμπιους Θεούς σε χορό κοντά στον ευώδη, πολυσύχναστο ομφαλό της πόλεως στην ιερή Αθήνα, στην ξακουστή, περίτεχνα διακοσμημένη αγορά».
Στα νεότερα χρόνια, το έτος 189,1 όταν γίνονταν τα έργα κατασκευής του σιδηροδρόμου Αθηνών – Πειραιώς, ο χώρος της Αρχαίας Αγοράς είχε ελάχιστα ανασκαφεί και από τα αρχαία μνημεία της ελάχιστα είχαν αποκαλυφθεί.
Δεν ήταν δυνατόν λοιπόν τότε να γνωρίζουν τι μνημεία ενδέχετο να καταστραφούν κατά την πορεία της σιδηροδρομικής γραμμής και να μεριμνήσουν σχετικά για τη διάσωσή τους.
Παρά ταύτα -όπως επισημαίνουν οι αρχαιολόγοι στην «Κ» – η πρόσφατη ανασκαφή αποδεικνύει την περιορισμένη καταστροφή των μνημείων στο σημείο αυτό από την εσκεμμένη τοποθέτηση των ραγών του τρένου σε υψηλότερο επίπεδο.
Τα στοιχεία που παραθέτουν είναι διαφωτιστικά:
Η διάνοιξη χανδάκων για τη θεμελίωση των τοίχων του σιδηροδρόμου το 1891 κατέστρεψε μερικώς τον περίβολο του βωμού και έφερε στο φως μικρά τμήματά του.
Η συνέχειά του αποκαλύφθηκε κατά τις ανασκαφές της Αγοράς το 1934.
Ευτυχές γεγονός που οδήγησε στην ταύτιση του περιβόλου με τον Βωμό των Δώδεκα Θεών αποτέλεσε η σύγχρονη ανακάλυψη μιας βάσης αναθηματικού αγάλματος, που έφερε την αρχαϊκή επιγραφή
Η διάνοιξη χανδάκων για τη θεμελίωση των τοίχων του σιδηροδρόμου το 1891 κατέστρεψε μερικώς τον περίβολο του βωμού και έφερε στο φως μικρά τμήματά του.
Η συνέχειά του αποκαλύφθηκε κατά τις ανασκαφές της Αγοράς το 1934.
Ευτυχές γεγονός που οδήγησε στην ταύτιση του περιβόλου με τον Βωμό των Δώδεκα Θεών αποτέλεσε η σύγχρονη ανακάλυψη μιας βάσης αναθηματικού αγάλματος, που έφερε την αρχαϊκή επιγραφή
«Λέαγρος ανέθεκε Γλαύκωνος δώδεκα θεοίσιν».
Πλήθος ερωτημάτων που υπήρχαν ώς τώρα και που απασχολούσαν τους αρχαιολόγους αναμένεται ότι θα μπορούν να απαντηθούν με την πρόσφατη αυτή ανασκαφή.
Οι αρχαιολόγοι ωστόσο εκφράζουν τη βαθιά απογοήτευσή τους, καθώς η χαρά της ανακάλυψης προσκρούει στη λογική της άμεσης και εσπευσμένης κατάχωσης του βωμού.
Τι μέλλει γενέσθαι, η ώρα της ευθύνης
Η νέα αυτή ανακάλυψη επαναφέρει τη σύγκρουση δύο προσεγγίσεων.
Ο ΗΣΑΠ βιάζεται να ολοκληρώσει ένα έργο το οποίο έχει ήδη καθυστερήσει και έχει ταλαιπωρήσει το κοινό.
Τι μέλλει γενέσθαι, η ώρα της ευθύνης
Η νέα αυτή ανακάλυψη επαναφέρει τη σύγκρουση δύο προσεγγίσεων.
Ο ΗΣΑΠ βιάζεται να ολοκληρώσει ένα έργο το οποίο έχει ήδη καθυστερήσει και έχει ταλαιπωρήσει το κοινό.
την άλλη, οι αρχαιολόγοι επισημαίνουν τη μοναδικότητα της ανακάλυψης και παρουσιάζουν το ζήτημα ως μία σπάνια ευκαιρία για να δούμε εξ αρχής την οργάνωση της τοπιογραφίας των αρχαίων Αθηνών μέσα στα όρια της σύγχρονης πόλης (με προφανή τα μακροπρόθεσμα οφέλη στον τουρισμό και στην προβολή της Αθήνας).
Για τους αρχαιολόγους, η προοπτική κατάχωσης αυτού του εξαιρετικού ευρήματος προκαλεί απογοητευτικές σκέψεις για τις βασικές επιλογές μας ως κοινωνίας.
Καλούμαστε να διαχειριστούμε ένα παρελθόν, λένε, του οποίου αποδεικνυόμαστε κατώτεροι, ακόμη και σε επίπεδο αδυναμίας κατανόησής του.
Για τους αρχαιολόγους, η προοπτική κατάχωσης αυτού του εξαιρετικού ευρήματος προκαλεί απογοητευτικές σκέψεις για τις βασικές επιλογές μας ως κοινωνίας.
Καλούμαστε να διαχειριστούμε ένα παρελθόν, λένε, του οποίου αποδεικνυόμαστε κατώτεροι, ακόμη και σε επίπεδο αδυναμίας κατανόησής του.
«Είναι υποχρέωσή μας προς τον εαυτό μας, προς τα παιδιά μας και προς τον υπόλοιπο κόσμο και μάλιστα του δυτικού πολιτισμού του οποίου οι ρίζες καυχιόμαστε ότι βρίσκονται εδώ»,
λέει η αρχαιολόγος Ανδρονίκη Μακρή.
Αν γίνει κατάχωση, τότε
«ως κοινωνία θα έχουμε παραδεχθεί ότι δεν μπορέσαμε, ότι άλλοι υπαγορεύουν τους κανόνες, όσοι καταλήστευσαν τον τόπο και,
το κυριότερο, όσοι εκμαύλισαν τους ανθρώπους,
όσοι συνέβαλαν να χάσουν οι Ελληνες την αξιοπρέπεια της φτώχειας και της ολιγάρκειάς τους,
όσοι ξεπούλησαν τη συνείδηση του εμείς αντί του εφήμερου εγώ,
όσοι συστηματικά διέσυραν, ευτέλισαν και κατέστησαν το παρελθόν ανυπόληπτο αντί του δανείου ευμαρούς παρόντος»,
το κυριότερο, όσοι εκμαύλισαν τους ανθρώπους,
όσοι συνέβαλαν να χάσουν οι Ελληνες την αξιοπρέπεια της φτώχειας και της ολιγάρκειάς τους,
όσοι ξεπούλησαν τη συνείδηση του εμείς αντί του εφήμερου εγώ,
όσοι συστηματικά διέσυραν, ευτέλισαν και κατέστησαν το παρελθόν ανυπόληπτο αντί του δανείου ευμαρούς παρόντος»,
λέει χαρακτηριστικά ο κ. Αγγελος Π. Ματθαίου.
Οι αρχαιολόγοι προτείνουν υπερύψωση της γραμμής ή μεταφορά του βωμού
Ντροπή για την διοίκηση του ΗΣΑΠ. Αποφάσισε την κατάχωση βωμού των 12 θεών
Ο Βωμός των Δώδεκα Θεών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου