stavretta - ΦΛΕΓΟΜΕΝΗ ΓΑΙΑ

Τρίτη, 1 Φεβρουαρίου 2011

ΕΛΛΗΝ ΘΕΟΣ AΠΟΛΛΩΝ

ΕΛΛΗΝ ΘΕΟΣ  ΑΠΟΛΛΩΝ





ABAEUS (Abaios), ένα επίθετο του Απόλλωνα που προέρχεται από την πόλη της Abae της Φωκίδας, όπου ο θεός είχε ένα πλούσιο ναό. (Hesych. sv Abai? Ηρώδη viii 33?.. Paus x. 35 § 1, & c...)
ACERSE'COMES (Akersekomês), ένα επίθετο του Απόλλωνα εκφραστική τα όμορφα μαλλιά του που δεν ήταν ποτέ κοπεί ή διάτμησης. (Hom. Il xx 39?... Ρΐηά Pyth ΙΙΙ. 26...)
ACE'SIUS (Akesios), ένα επίθετο του Απόλλωνα, σύμφωνα με την οποία λατρεύτηκε στην Ηλεία, όπου είχε ένα υπέροχο ναό στην Αγορά.
Αυτό το επώνυμο, το οποίο έχει την ίδια έννοια με akestôr και alexikakos, χαρακτήρισε ο θεός ως αποτρεπτών του κακού.
(Παυσ. vi. 24. § 5.)
ACESTOR (Akestôr). Ένα επίθετο του Απόλλωνα, η οποία τον χαρακτηρίζει ως τον θεό του θεραπευτική τέχνη, ή γενικώς ως η αποτρεπτών του κακού, όπως akesios.
(Eurip. Androm. 901.)
ACTIACUS, ένα επίθετο του Απόλλωνα, που προέρχεται από Ακτίου, ένα από τα κύρια τόπους λατρείας του. (Ov. Met xiii 715?.. Strab xp 451?.
Συγκρίνετε Burmann, η διαφήμισή propert σ. 434..)
AEGLE'TES (Aiglêtês), δηλαδή, το ακτινοβόλο θεός, ένα επώνυμο του Απόλλωνα. (Apollon. Rhod iv 1730?.. Apollod ι. 9 § 26?.. Hesych sv.)
AGE'TOR (Agêtôr), ένα επώνυμο δοθεί σε διάφορους θεούς, για παράδειγμα, με τον Δία σε Λακεδαίμονα (. Stob. SERM 42): το όνομα φαίνεται να περιγράψει τον Δία ως ο ηγέτης και κυβερνήτης των ανδρών?
 Αλλά άλλοι πιστεύουν ότι είναι συνώνυμη με τον Αγαμέμνονα: - στον Απόλλωνα (Eurip. Med 426.) όπου όμως Elmsley και άλλοι προτιμούν halêtôr: - στον Ερμή, ο οποίος διευθύνει τις ψυχές των ανθρώπων στο χαμηλότερο κόσμο.
Σύμφωνα με αυτό το όνομα Ερμής είχε ένα άγαλμα στη Μεγαλόπολη. (Viii Παυσ.. 3. § 4.)
AGO'NIUS (Agônios), ένα επώνυμο ή επίθετο πολλών θεών. Αισχύλος (Agam. 513) και τον Σοφοκλή (Trach. 26) το χρησιμοποιούν του Απόλλωνα και του Δία, και προφανώς με την έννοια των βοηθών σε αγώνες και διαγωνισμούς.
 (Συμβιβαστική Eustath. Διαφημίσεων Il. Σ. 1335.)
 Αλλά Agonius είναι κυρίως χρησιμοποιείται ως επώνυμο του Ερμή, ο οποίος προεδρεύει πέρα από όλα τα είδη των διαγωνισμών επίσημη δήλωση. (Αγκώνες, Paus v. 14 § 7?.... Ρΐηά Olymp vi 133, με τις Schol..)
AGRAEUS (Agraios), ο κυνηγός, ένα επώνυμο του Απόλλωνα. Μετά την είχε σκοτώσει το λιοντάρι του Κιθαιρώνα, ναός ανεγέρθηκε σε αυτόν από Alcathous στα Μέγαρα με το όνομα του Απόλλωνα Agraeus. (Παυσ. i. 41 § 4?.. Eustath Il διαφημίσεων σ. 361..)
AGYIEUS (Aguieus), ένα επίθετο του Απόλλωνα, περιγράφοντάς τον ως προστάτης των δρόμους και δημόσιους χώρους. Ως τέτοια λατρεύτηκε στις Αχαρνές (Παυσ. i. 31. § 3), Μυκήνες (ΙΙ. 19. § 7), και στην Τεγέα. (VIII. 53. § 1.) Η προέλευση της λατρείας του Απόλλωνα Agyieus στην τελευταία από αυτές τις θέσεις είναι σχετικές με τον Παυσανία.
 (Συγκρίνετε Hor Carm iv 6 28?.... Macrob Σάβ i. 9...)
ALEXI'CACUS (Alexikakos), η αποτρεπτών του κακού, είναι ένα επώνυμο δίνεται από τους Έλληνες σε διάφορες θεότητες, όπως - Δίας (Orph. De Lapid Prooem θ...), -
Στον Απόλλωνα, που λατρευόταν με το όνομα αυτό από τους Αθηναίους, επειδή ήταν πιστεύεται ότι έχει σταματήσει η πανούκλα που μαινόταν στην Αθήνα την εποχή του Πελοποννησιακού πολέμου, (Παυσ. Ι. 3 § 3, viii 41 § 5...) - και προς την ΑΓΕΤ Ηρακλής. (Lactant. εδ. 3).
AMAZO'NIUS (Amazonios), ένα επίθετο του Απόλλωνα, σύμφωνα με την οποία λατρεύτηκε, και είχε ένα ναό σε Pyrrhichus στη Λακωνία.
Το όνομα προήλθε είτε από την πεποίθηση ότι οι Αμαζόνες είχαν διεισδύσει στην Πελοπόννησο όσο Pyrrhichus, ή ότι είχε ιδρύσει το ναό εκεί. (Παυσ. iii. 25. § 2.)
AMYCLAEUS (Amuklaios), ένα επίθετο του Απόλλωνα, που προέρχονται από την πόλη των Αμυκλών στη Λακωνία, όπου είχε ένα διάσημο ιερό. κολοσσιαίο άγαλμα του υπάρχει υπολογίζεται από τον Παυσανία (ΙΙΙ. 19. § 2) σε τριάντα πήχες στο ύψος. Φαίνεται ότι ήταν πολύ αρχαία, για με την εξαίρεση του κεφαλιού, τα χέρια και τα πόδια, το σύνολο έμοιαζε περισσότερο μια ξεδιάντροπη πυλώνα από ένα άγαλμα.
Ο αριθμός αυτός του θεού φορούσε κράνος, και στα χέρια του κράτησε μια λόγχη και ένα τόξο.
Οι γυναίκες της Αμύκλες γίνεται κάθε χρόνο μια νέα χιτώνα για τον θεό, και τον τόπο όπου έκαναν ονομαζόταν επίσης το χιτώνα. (Iii Παυσ.. 16. § 2.)
Το ιερό του Απόλλωνα που περιέχονται στο θρόνο των Αμυκλών, έργο του Bathycles της Μαγνησίας, το οποίο είδε ο Παυσανίας.
(. III. 18 § 6, & c.?.. Comp Welcker, Zeitschrift für Gesch alt der Kunst τ. 2, σ. 280, και γ...)
ARCHE'GETES (Archêgetês). Ένα επίθετο του Απόλλωνα, σύμφωνα με την οποία λατρεύτηκε σε διάφορα σημεία, όπως στη Νάξο της Σικελίας (Θουκ. vi 3?... Ρΐηά Pyth v.80) και στα Μέγαρα. (Παυσ. i. 42. § 5.)
Το όνομα έχει αναφορά είτε στον Απόλλωνα ως ο ηγέτης και προστάτης των αποικιών, ή ως ο ιδρυτής των πόλεων σε γενικές γραμμές, στην οποία περίπτωση η εισαγωγή του ονόματος είναι niearly η ίδια θεός Πατρώου .
BOEDRO'MIUS (Boêdromios), ο βοηθός που βρίσκονται σε κίνδυνο, ένα επίθετο του Απόλλωνα στην Αθήνα, η προέλευση των οποίων εξηγείται με διάφορους τρόπους.
 Σύμφωνα με ορισμένους, ο θεός ήταν έτσι ονομάζεται επειδή είχε τη βοήθεια των Αθηναίων στον πόλεμο με τις Αμαζόνες, οι οποίοι είχαν ηττηθεί από την έβδομη του Βοηδρομιώνος, ημέρα κατά την οποία η Boëdromia ήταν μετά γιορτάζεται. (Plut. Θεσ. 27.) Σύμφωνα με άλλους, το όνομα προέκυψε από το γεγονός, ότι στον πόλεμο του Ερεχθέα και ιόντων κατά Eumolpus, ο Απόλλων είχε συμβούλευσε τους Αθηναίους να σπεύσει μετά τον εχθρό με έναν πόλεμο-κραυγή (BOE), εάν που θα κατακτήσουν. (Harpocrat., SUID, Etym Μ. Boêdromios sv?... Callim Apoll Hymn.in 69..)
CARNEIUS (Καρνείου), ένα επίθετο του Απόλλωνα, σύμφωνα με την οποία λατρεύτηκε σε διάφορα μέρη της Ελλάδα, ιδιαίτερα στην Πελοπόννησο, όπως στη Σπάρτη και τη Σικυώνα, αλλά και στην Θήρα, Κυρήνη, και Magna Graecia. (Iii Παυσ. 13 § 2, & c., ii 10 § 2, 11 § 2?...... Ρΐηά Pyth κατά 106?... Πλούτ Sympos VIII 1?. Paus iii 24 § 5,... iv. 31. § 1, 33. § 5.)
Η προέλευση του ονόματος εξηγείται με διάφορους τρόπους. Κάποιοι που αντλούσε από Carnus, ένας μάντης ακαρνανικές, του οποίου η δολοφονία από Hippotes προκάλεσε τον Απόλλωνα για να στείλετε ένα πανούκλα στο στρατό του Ilippotes ενώ βρισκόταν στην πορεία του στην Πελοπόννησο.
 Ο Απόλλωνας ήταν μετά εξευμενισμένος από την εισαγωγή της λατρείας του Απόλλωνα Carneius.
(Iii Παυσ. 13 § 3?..... Schol ad Theocrit v. 83) Αυτοί πίστευαν ότι ο Απόλλωνας ήταν έτσι ονομάζεται από τα αγαπημένα Carnus του ή Carneius, γιος του Δία και της Ευρώπης, τους οποίους η Λητώ και τον Απόλλωνα είχε μεγαλώσει. (Παυσ. lc? Hesych Καρνείου sv..) Διάφορες άλλες προσπάθειες για να εξηγήσει το όνομα που δίνεται στον Παυσανία και τον σχολιαστής για Θεόκριτου.
Είναι προφανές, ωστόσο, ότι η λατρεία του Απόλλωνα Carneian ήταν πολύ αρχαία, και πιθανότατα ιδρύθηκε στην Πελοπόννησο, ακόμη και πριν από τη δωρική κατάκτηση.
Σεβόμενοι το φεστιβάλ του Carneia δείτε Dict. του Αντ. sv Karneia.
CATAE'BATES (Kataibatês), εμφανίζεται ως επώνυμο πολλών θεών. . .
Του Απόλλωνα, ο οποίος είχε επικαλεστεί αυτό το όνομα να χορηγήσει μια ευτυχισμένη επιστρέψουν στη χώρα καταγωγής (katabasis) σε όσους ταξιδεύουν στο εξωτερικό.
(Baech Eurip. 1358?.. Schol Eurip διαφημίσεων Phoen 1416...)
Χρυσάωρ (Chrusaôr).
Ο θεός με το χρυσό ξίφος ή όπλα.
 Με την έννοια αυτή χρησιμοποιείται ως επώνυμο ή χαρακτηριστικό πολλών θεοτήτων, όπως αυτά του Απόλλωνα (Hom. II. Xv. 256), Αρτέμιδος (viii Herod.. 77), και της Δήμητρας. (Hom. Ύμνος. Στα Cer. 4.)
CLA'RIUS (Κλάριου), ένα επίθετο του Απόλλωνα, που προέρχονται από γιόρτασε ναό του στο Κλάρος της Μικράς Ασίας, που είχε ιδρυθεί από Μαντώ, κόρη του Τειρεσία, ο οποίος, μετά από την κατάκτηση των ιθαγενών της πόλης της Θήβας, έγινε πάνω του θεού των Δελφών, και στη συνέχεια αποστέλλονται στη χώρα, όπου στη συνέχεια Κολοφώνα χτίστηκε από τους Ίωνες. (Vii Παυσ. 3 § 1, ix 33 § 1?...... Σιωπηρές Ann ii 54?. Strab xiv σ. 642?... Βιρτζ AEN iii 360?.. Comp Muller, Dor ii 2... . § 7). Clarius εμφανίζεται επίσης ως επώνυμο του Δία, περιγράφοντάς τον ως ο θεός που διανέμει τα πράγματα από την παρτίδα (klaros ή κλήρος, Aeschyl. Συμπλ. 360). Ένα λόφο κοντά Τεγέας ήταν ιερό του Δία με το όνομα αυτό. (Viii Παυσ.. 53. § 4.)
CO'RYDUS (Korudos), ένα επίθετο του Απόλλωνα, σύμφωνα με την οποία ο θεός είχε ένα ναό ογδόντα στάδια από Corone, πάνω στη θάλασσα-ακτή. (Παυσ. iv. 34. § 4, & c.)
CY'NTHIUS και CY'NTHIA (Kunthia και Kunthios, επώνυμα, αντιστοίχως, της Αρτέμιδος και του Απόλλωνα, τα οποία προέρχονται από mount Cynthus στο νησί της Δήλου, γενέτειρα τους (Callim. Ύμνος στη del. 10?.... Hor Carm i. . 21 2, iii 28 12?.. Lucan, τ. 218).
DAPHNAEUS και DAPHNAEA (Daphnaia και Daphnaios), επώνυμα της Αρτέμιδος και του Απόλλωνα, αντίστοιχα, προέρχονται από τη Δάφνη, ένα δάφνινο, η οποία ήταν ιερό του Απόλλωνα. Στην περίπτωση της Αρτέμιδος είναι αβέβαιο γιατί έφερε το επώνυμο, και ήταν ίσως απλώς μια νύξη στο άγαλμα της που είναι κατασκευασμένα από ξύλο δάφνης (Παυσ. iii 24 § 6?.. Strab XVI σ. 750?.. Philostr. Vit Απόλλων Ι. 16?.. Eutrop vi 11?.. Justin xv 4)...
DECATE'PHORUS (Dekatêphoros), δηλαδή, ο θεός στον οποίο το δέκατο μέρος της λείας που είναι αφιερωμένο, ήταν ένα επίθετο του Απόλλωνα στα Μέγαρα. Ο Παυσανίας (i. 42. § 5) παρατηρήσεις, ότι τα αγάλματα του Απόλλωνα και Pythius Decatephorus στα Μέγαρα έμοιαζε αιγυπτιακή γλυπτά.
DE'LIUS και DE'LIA (Δήλιος και Delia ή ΔΕΛΙΑΣ), επώνυμο του Απόλλωνα και της Αρτέμιδος, αντίστοιχα, τα οποία προέρχονται από το νησί της Δήλου ο τόπος γέννησης των δύο αυτών θεοτήτων. (Virg. AEN vi 12, Eclog vii 29?..... Val Flacc θ. 446?. Orph Ύμνο 33 8....) Είναι επίσης εφαρμογή, ιδίως στον πληθυντικό, σε άλλες θεότητες που λατρεύονταν στη Δήλο , δηλαδή. Δήμητρα, Αφροδίτη, και οι νύμφες. (Thesm Aristoph. 333?.. Callim Ύμνος στην Dian 169, Ύμνος στην del. 323?... Hom Ύμνος στην Apoll del. 157....)
[Δελφινίου και] DELPHI'NIA (Δελφίνια), ένα επώνυμο της Αρτέμιδος στην Αθήνα. (Πολυδεύκης, x. 119.) Η αρσενική μορφή Δελφινίου χρησιμοποιείται ως επίθετο του Απόλλωνα, και προέρχεται από σκοτώσει ο ίδιος, είτε το δράκο Delphine ή Delphyne (συνήθως ονομάζεται Python), οι οποίοι φρουρούσαν το μαντείο των Πυθώ, ή μπροστά έχοντας shewn του, ο Κρητική αποίκους τον δρόμο για τους Δελφούς, οδηγώντας σε ένα δελφίνι ή μεταμόρφωση τον εαυτό του σε ένα δελφίνι. (Tzetz. διαφήμιση Lycoph. 208.) Με αυτό το όνομα ο Απόλλωνας είχε ναούς στην Αθήνα, την Κνωσό της Κρήτης, τα Δίδυμα και Massilia. (Παυσ. i. 19 § 1?. Πλούτ πλακάκια 14?.. Strab iv σ. 179?.. Miiller, Aeginet σ. 154..)
EPACTAEUS ή EPA'CTIUS (Epaktaios ή Epaktios), δηλαδή ο θεός λατρευόταν στην ακτή, χρησιμοποιήθηκε ως επώνυμο του Ποσειδώνα στη Σάμο (Hesych. sv), και του Απόλλωνα. (Argon Orph. 1296?. Απόλλων Rhod θ. 404...)
EPIBATE'RIUS (Epibatêrios), ο θεός που διεξάγει ανδρών σε πλοίο, το επίθετο του Απόλλωνα, σύμφωνα με την οποία ο Διομήδης με την επιστροφή του από την Τροία του έκτισε ένα ναό στο Troezene. (Ii Παυσ.. 32. § 1.) Με την ίδια λογική ο Απόλλωνας έφερε το επώνυμο του Embasios. (Apollon. Rhod. Θ. 404.)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...